O veliké řepě

Vyrostla v sekci překážka veliká, převeliká a jezdec se ji pokoušel vyskočit. Skáče, skáče, ale vyskočit nemůže. A tak si zavolal na pomoc nohu. Šlápne, táhne a odjíždí s jedním trestným bodem. A pak přijede jiný jezdec, vyskočit nemůže, tak si taky šlápne, táhne, táhne až vytáhne a odjíždí se dvěma trestnými body. Cože? Konec pohádky. Jak je to s tím taháním podle nových pravidel ve skutečnosti? Zaznamenali jsme na soutěžích pár dotazů z řad jezdců a doprovodů a na pomoc vám spolu s rozhodčími připravili tento článek.

Dodatečnou penalizaci za tahání kola skrz branku bez pokusu překážku překonat zavedla novelizace UCI pravidel z února 2017 (originál najdete zde, tahání řešeno v bodě 7.1.083). V českých pravidlech pro letošní rok ji najdete pod bodem 11.11 a 11.12. Pro posouzení, zda udělit jeden trestný bod nebo dva trestné body je rozhodující aktivní nebo pasivní přístup jezdce k překonání překážky.

Kategorie promesa

U této kategorie nebude pasivita penalizována. Stejně jako má promesa tolerovány doteky pedálem nebo ližinou, bude jim tolerováno i pasivní tahání (tedy šlápne a táhne = 1 trestný bod).

Kategorie poussin, youth girls, benjamin, girls, minime

1 trestný bod (aktivní přístup):

Jezdec přijede k překážce, nadhodí přední (zadní) kolo na překážku do branky. V této  pozici se postaví na nohu a kolo taháním vloží do nebo za branku.

Pokud je branka postavena na průjezd seskokem a jezdec zvolí stažení kola brankou dolů a nástup na kolo, je toto hodnoceno jedním bodem. ( Pouze u nás, svět neřeší ).

2 trestné body (pasivní přístup):

Jezdec přijede k překážce, položí nohu na překážku a taháním vloží kolo do nebo za branku.

Kategorie cadet, expert, junior, elite…

1 trestný bod (aktivní přístup):

Jezdec přijede k překážce,  provede výskok / výjezd,  při kterém protne některou osou branku, postaví se na nohu a  kolo dotáhne celé do branky nebo za branku.

2 trestné body (pasivní přístup):

Jezdec přijede k překážce, položí nohu na překážku a taháním vloží kolo do nebo za branku.

Jezdec přijede k překážce, postaví se na zadní kolo a v této pozici položí nohu na překážku a taháním vloží kolo do nebo za  branku.

Pro všechny

Může nastat situace, kdy branka není na hraně překážky a jezdec přijede k překážce, položí na ni nohu, taháním zvedne kolo na překážku a přitom neprotne žádnou osou branku. Nastoupí na kolo a projede branku. Toto je za jeden trestný  bod za tahání mimo branku (nevhodně umístěná branka).

Pokud jezdec udělá třeba dva pokusy o překonání branky skokem a po neúspěchu se rozhodne pro tahání, nejsou předchozí pokusy považovány za projev aktivity.

8 komentářů u „O veliké řepě“

  1. Tyhle pravidla vymýšlel kreten (cele uci) neboť zavaděť takovou čihačkovinu je dobra konina., nevymyslíte i penalizace za to že někdo ma těžší kolo, tady konči vsechna taktizace.

    Neni to nějaký ciklotrial, ale biketrial., nevracime se do socialismu

    1. Velmi dobrý postřeh, je nepochybné, že nikdo jiný než kreténi na tvorbě pravidel nepracují. A to nejen v cyklotrialu, ale i v jiných sportech. Pouze kreténa totiž může napadnout zakázat hrát rukama ve fotbale, zavést pravidlo dotčeno – taženo v šachách nebo třeba omezit plochu plachtoví v jachtingu. Přitom kolik taktických fíglů by se dalo vymyslet, nebýt těchto konin, zákazů a omezení!

      Pravidlo o tahání není z našich českých hlav, ale domnívám se, že toto velmi dobře víte. Česká pravidla přejímají způsob bodování v kontrolním úseku podle mezinárodních pravidel UCI – ostatně, stejný princip platí i v biketrialu, kde národní pravidla se také musí ve věci bodování v KÚ shodovat s mezinárodními BIU Technical Rules.

      Důvody, proč UCI tahání omezilo, jsou podrobněji rozebrány v článku „Průvodce novými pravidly“ (http://youthgames.cz/?p=1152).

      Díky za příspěvek 😉

      Radek J.

    2. Ani sa nedivím, že pod takýto názor (biu je lepší) sa jeho autor nepodpísal. Krása trialu UCI je práve v tom, že tu víťazí jazdecké umenie nad „taktizáciou“. Ak sa niekomu viac páčia v kalných vodách BIU s dostatkom priestoru pre všemožné taktizovanie, jeho vec. Našťastie, každý má možnosť slobodnej voľby…

      Naproti tomu Radek a spol., máte u mňa palec nahor za to, že novinku ihneď implementujete a v prípade nejasností poskytujete vyčerpávajúce vysvetlenie s cieľom, aby veci fungovali štýlom fair play.

  2. A co když to bude takhle. Naskočím na překážku, protnu branku, vypadnu z ní zpět protože se tam neudržím a pak si šlápnu a protáhnu to? Je pro posouzení aktivní/pasivní ten rozhodující okamžik protnutí branky?

    1. „Pokud jezdec udělá třeba dva pokusy o překonání branky skokem a po neúspěchu se rozhodne pro tahání, nejsou předchozí pokusy považovány za projev aktivity.“

  3. Jen pro zajímavost se podívejte na záznam finále z Aalteru v čase: 36:10; 43:10; 43:30. V kat Elite (sice Women, ale tam to snad platí taky) zde popsanou situaci za 2 tb řeší opakovaně rozhodčí 1tb.
    Tomáš M.

    1. Ano, a také v mnoha dalších případech, i u chlapů (a to nemluvě o šipkách, ale to je na jinou diskuzi). Ptal jsem se Lukáše, když se z Belgie vrátil, jak rozhodčí tuhle novinku v pravidlech řešili – protože na předchozích závodech C1 ve Vídni ani v Barceloně to podle posuzování rozhodčích vypadalo, že žádná novela pravidel nevyšla. „Jak kdy“, odpověděl 🙁 Sám jsem z toho rozpačitý. Když UCI v únoru vydala nová pravidla, akorát jsme dokončovali změny v těch českých. Ok, zákaz tahání, ať se nám líbí nebo nelíbí, jednou je to v mezinárodních pravidlech napsané, tak to dáme do českých také, ať se to naše děti naučí a v létě v Dánsku se nevybodují pro neznalost pravidel. Přeložili jsme pečlivě upravené odstavce, vysvětlili to vám rodičům proč a jak a že to není z naší hlavy – a pak přijdou první závody, notabene Světový pohár, a ejhle – nikdo to nedodržuje :-(((( Takže jsme teď za aktivní blbce. Moc fajn pocit 🙁

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *