Průvodce novými pravidly II.

V další části průvodce novými pravidly se zaměříme na sekci a na trestné body, které v ní můžete dostat. Změn je tu více, některé drobné, jiné jsou jen upřesnění dosavadního znění, ale některé změny jsou zásadní: jasně, jde o to proklínané omezení tahání kola na překážky… Tak se na to pojďme podívat podrobně.

Pořadí branek

V odstavci 9:Sekce přibylo lepší vysvětlení stávajících pojmů “branka” a “šipka”. Branku tvoří dvě šipky proti sobě a jezdec dané kategorie ji projet musí, ostatní nesmí. Pokud je šipka jen jedna (zpravidla namířená k pásce), tak tímto místem opět musí projet jezdec dané kategorie, ale na rozdíl od branky tam mohou jet i ostatní jezdci. Častější je na závodech použití branek.

Důležitá je v nových pravidlech oprava nejednoznačnosti překladu z minulé verze ohledně vracení se do projetých branek. V minulých pravidlech bylo poněkud nešťastně uvedeno, že se jezdec “může vrátit do branky a projet ji znovu“, nyní je – správně – uvedeno, že se “smí vrátit do branky, ale pak ji musí projet znovu“. Představte si to tak, že průjezdem brankou ve správném směru (tj ve směru čtení čísla branky) se vám branka anebo šipka “přičte”, při vrácení se vám zase “smaže”.

Upřesnili jsme také to, že branka může být společná pro více kategorií – tedy třeba bílou, modrou a zelenou současně (3 barevné šipky nad sebou). Někteří správně namítali, že když jedou bílou, projíždí současně zelenou, což ale nesmí. Teď už je termín “společná branka” v pravidlech jasný a je po námitkách.

Dokud byla pravidla psaná jen pro dětské kategorie, tak jsme moc neřešili “mimoúrovňové křižovatky”, s integrací dospělých kategorií jsme ale doplnili v bodu 9.5. formulaci přejatou z UCI pravidel, že osa kola musí projít nad spojnicí šipek vyznačujících branku. Zdůvodnění je přímo v pravidlech v komentáři 1.

Čas na sekci

Na sekci zůstává čas 2 minuty, z pravidel však zmizela větička, že v prvním kole smí jezdci sekce po dosažení 5 TB v sekci zůstat do konce tohoto času a zkoušet si je dojet. Diskuzi o dojíždění sekcí jsme měli při psaní pravidel už vloni, tehdy jsme se přiklonili k tomu je u nás povolit, letos většinový názor převážil k nepovolení. Je to dobře nebo špatně? Obojí má své pro a proti:

Proč nechat sekce dojíždět: začínající jezdci, kteří chytnou pětku na první překážce, se aspoň trochu svezou, když už cestovali na závod takovou dálku. A vyzkouší si překážky, takže v druhém kole dojedou dál.

Proč nenechat sekce dojíždět: právě pro ten ne zcela férový trénink – jak k tomu přijdou ostatní závodníci, když někdo chytne pětku na prvním kameni a pak si jej dvě minuty opakovaně zkouší a trénuje? Kromě toho, závodníků nám jezdí na Youth Games kolem šedesáti a každá ušetřená minuta se hodí. Obzvlášť, když se pojedou i velké kategorie a budeme potřebovat odpoledne stihnout kvalifikaci a finále.

Jedním z řešení, jak jezdce neodradit tím, že jsou na každé sekci pět vteřin, je stavět tratě tak, aby začínaly lehkými překážkami a končily těžkými.

Uvolnění u šipek, zpřísnění u kolíků

Bod 11.20 udělá radost těm, kdo jezdí těsně kolem šipek: pět trestných bodů už nedostanete za najetí na šipku, ale jen za její přejetí nebo shození. Přesto si dávejte na šipky pozor i nadále. Pokud bude špatně přilepená, vy na ni najedete a ona spadne, tak máte smůlu. Na školení rozhodčích ale zdůrazníme používání zdravého rozumu, aby nedošlo k tomu, co se stalo na podzim v Havířově – tam jezdec najel na kládu, ona se zatřásla a spadla šipka o kus dál, kudy vůbec nejel.

Bod 11.21 naopak zpřísňuje postihy za poškození hranice sekce: nejen, že jako dosud nesmíte přetrhnout pásku a zlomit kolík, ale nově nesmíte kolík ani vytáhnout. Myslete na to, až se budete snažit protlačit někde mezi kamenem a kolíkem…

Netahejte!

Nová pravidla UCI Trialu razantně omezila tahání. Důvodem je zachování atraktivity závodu. Příklad na vysvětlenou: na WYG v Belgii 2015 měli kadeti výskok na dvoumetrovou dřevěnou stěnu. Byl tam rozjezd, byl tam “nakopávák”, takže to byl učiněný letecký den. Jenže do kol to neskočil nikdo, takže nakonec stejně měli jezdci bod za doskok do ližiny nebo drcnutí pedálem při balancování v háku – anebo častěji pětku, když jim skok nevyšel a spadli dolů. Až pak někdo našel volnou nezavřenou cestičku zadem na kopeček k hornímu okraji té stěny – a tam si šlápl, protáhl kolo ve vzduchu kolem šipky brankou a rázem bylo po létání. Najednou všichni už jen obtahovali.

Tak přesně tomuto se snaží nové pravidlo zabránit. Pořadatelé si nebudou muset tolik lámat hlavu, jestli někde nenechali “díru”, jezdcům nezbyde, než zabojovat a skočit, diváci dostanou, co chtějí.

Pokud tedy podle nových pravidel přijedete správně zepředu a zkusíte branku projet (proskočit), ale přitom si šlápnete a kolo dotáhnete – je to jako dosud za jeden bod. Pokud přijedete sice zepředu, ale před brankou zastavíte a ze stání našlápnete a kolo táhnete, je to za dva body (nebyl tam “pokus branku překonat”). Ovšem pokud se pokusíte branku “občůrat” a dojedete zezadu, jako ve výše zmíněném přikladu, je to za pět.

A už se hrnou dotazy: Co když přijede kluk k překážce, nahodí tam přední kolo, ale zadní ještě tělovkou dohodit neumí, tak si stoupne a kolo dotáhne. Je to za bod nebo za dva? Odpověď zní: za bod, protože se pokusil branku překonat.

A co když nepřijede zezadu, ale ani zepředu, nýbrž zboku, našlápne si vedle branky a tahá? Tak tady pozor, přátelé. Posoudit, jestli stojíte nohou “za brankou” nebo “před brankou” velmi záleží na úhlu pohledu rozhodčího. UCI pravidla uvádějí doslova, že pětku dostanete, když je “za brankou kolo nebo část těla” – a to asi bude, když se jezdec nakloní, že? Na nedávném závodě C1 v Barceloně za toto padlo pětek mnoho.

Také už jste z čtení celí utahaní? Tak zbytek změn necháme na příště.

.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *